- In 2019 werden 12 flessen wijn naar ruimtestation ISS gestuurd om het effect van een verblijf in de ruimte op de rijping van wijn te bestuderen.
- Een van die flessen wordt nu door Christie’s geveild en moet naar verluidt 1 miljoen dollar opbrengen.
- De opbrengsten komen ten goede aan toekomstige ruimtemissies.
Veilinghuis Christie’s gaat een fles wijn verkopen die met recht aanspraak kan maken op het etiket ‘buitenaards’: een Bordeaux uit 2000 die 14 maanden gerijpt heeft in ruimtestation ISS.
De Pétrus, een topwijn, wordt geleverd met een tweede exemplaar dat op aarde heeft gerijpt. Zodat de koper de wijnen kan vergelijken.
De flessen gaan vergezeld van een koffer met het thema ruimtevaart van het Parijse Maison d’Arts Les Ateliers Victor. Het ontwerp is voorzien van op Star Trek gebaseerde details.
De koper kan de wijn drinken met de bijgeleverde glazen en karaf. De fles kan geopend worden met een kurkentrekker die gemaakt is van een meteoriet, aldus de website van Christie’s.
Christie's verwacht de fles voor om en nabij 1 miljoen dollar te verkopen, omgerekend 820.000 euro. Volgens The New York Times zal dat een recordbedrag zijn voor een fles wijn.
De opbrengsten van de veiling komen ten goede aan toekomstige ruimtemissies, schrijft Christie's in een persbericht. Hoewel de fles eigenlijk niet wordt geveild, maar gewoon verkocht via de private sales van Christie's.
De fles is onderdeel van een eerste batch flessen die op en neer zijn gereisd naar het ruimtestation ISS. In november 2019 begon het bedrijf Space Cargo Unlimited te experimenteren door de Pétrus, samen met 11 andere flessen, voor 14 maanden naar het ISS te sturen.
Onderzoekers wilden weten hoe omstandigheden in de ruimte het rijpingsproces van wijn beïnvloeden.
Nieuwe smaken voor voedselindustrie
De missie is onderdeel van het private onderzoeksprogramma Mission WISE (Vitis Vinum in Spatium Experimentia), dat onderzoekt "hoe planten zich aanpassen aan de omstandigheden in de ruimte met als doel innovatieve oplossingen te vinden voor de toekomstige landbouw en voedselproductie op aarde", schrijft Christie's.
Het doel van het project was "het ontwikkelen van nieuwe smaken en eigenschappen voor de voedselindustrie", berichtte persbureau AP.
Het experiment markeert ook een beleidswijziging bij de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA, die voor het eerste commerciële activiteiten aan boord van het ISS toestaat.
Toen de flessen weer op aarde landden, werden ze verzegeld in stalen cilinders, aldus AP. Sommige flessen ondergingen een smaaktest in Bordeaux waar sommeliers de aardse en buitenaardse rijpingsprocessen vergeleken. Onder de lading bevonden zich ook een Merlot en een Sauvignon Blanc.